✔Doğru mevcut durum analizi %42
✔Uygulanabilir planlama %14
✔Gerçekçi hedeflendirme %20
✔Stratejik planlamanın benimsenmesi %20
olarak gerçekleşti.
Yazımın tamamında öncelikle Stratejik Planlamayı tanımlayarak bu
dört etkenin önemini anlatmaya çalışacağım.
Stratejik
Planlama; Şirketin içinde bulunduğu durum ile ulaşmayı hedeflediği durum
arasındaki yolu tarif eder. Gelecekte şirketimizi konumlandıracağımız yere
ulaşmak için yol haritamızın belirlenerek , tüm şirketi kapsayacak şekilde
atılan adımların; makro ve mikro seviyede planlanmasıdır.
Stratejilerin
belirlenmesi gelecek için önemlidir ancak ;
Stratejilerin
yaratıcı düşünceler ile uygulanabilir olması anket sonucunda %14 oranında
cevaplansa da önemli bir etkendir. Hedeflerimizi gerçekleştirmek için uygulanabilirliği olmayan bir planlamanın sürdürülebilir olması ve başarı getirmesi mümkün değildir.
Stratejik
düşünmenin ve stratejik değişimin benimsenmesini sağlamak ; değişim, ve
sürdürülebilirliğin başarısı için ana etkendir.
Anket sonuçlarında % 20 oranında cevaplanan etkeni ; özellikle patronların , yöneticilerin ve liderlerin özümsemesi(benimsemesi) ; tüm camianın buna inanmasını sağlayarak , bu ortak inançla camiaya birlik ruhu ve biz kültürü ile hareket etme kabiliyetini kazandıracaktır.
Şu unutulmamalıdır bir organizasyonda birlik ruhu ile hareket
etme ve biz kültürü benimsenmiş ise oradan başarı hikayeleri çıkar.
Stratejik
planlama sürecinde aşağıda belirttiğim dört temel sorunun cevabının bulunması
ile stratejilerin belirlenmesi gerekir.
👉Neredeyiz?
👉 Nereye ulaşmak istiyoruz?
👉Ulaşmak istediğimiz yere nasıl
ulaşabiliriz?
👉 Başarımız nasıl takip eder ve
değerlendiririz?
1.) Neredeyiz?
Bu
aşama planlamanın başlangıç noktasıdır. Şirketin; Dış faktörlerinin ve İç faktörlerini
analizi ile; risklerini, fırsatlarını, gelişim ve değişim alanlarının
tespiti ile kurumun nerede olduğuna dair mevcut durum analizi yapılır.
Gerçekçi bir mevcut durum analizi planlama temellerin sağlam atılmasını sağlayacaktır. Anket sonuçlarında %42 oranı benimde en önemli etken olarak gördüğüm Stratejik Planın başarı kriteridir. Objektif olarak şirketimizi değerlendirmeliyiz . Efsaneleşmiş ; biz çok iyiyiz , bizi kimse yakalayamaz cümleleri (Kime göre? Neye göre?) güç zehirlenmesinden başka bir şey değildir. Nasıl gördüğümüze değil nasıl görüldüğümüze odaklanmalıyız.
Şirketimizin
;
✔ Karar Alma
Süreçleri
✔Geleceğe Bakış Açısı Vizyonu
✔Sürdürülebilir Rekabet Avantajı
✔Sürdürülebilir Müşteri Avantajı
✔İşletme Kültürü
✔İşletmenin Gelişim Yönü
✔Organizasyonun Etkinliği
✔Kaynak Kullanım Verimliliği
✔Uyumlu Dengeli İşletme Modeli
Departmanlar
bazında irdelenerek, mevcut durum ile ilgili sonuçların objektif bir şekilde elde
edilmesi ve değerlendirilmesi gerekir.
2.)
Nereye ulaşmak istiyoruz?
Neredeyiz
sorusunun anlaşılabilir ve objektif olarak cevaplanması ile fırsatlar ve tehditler
değerlendirilerek gelişim seçeneklerinin ortaya konulması ve aksiyon
planlarının oluşturulması aşamasıdır.
Mevcut
durum analizinin doğru yapılması ; Şirketin varoluş gerekçesi , misyon ve temel
ilkeler doğrultusunda hedeflenen gelecek vizyonuyla stratejik amaçları başarıya
ulaştıracaktır.
Anket
sonuçlarında %25 oranında cevaplanan gerçekçi hedeflendirme ; işin temelinde
doğru yapılan mevcut durum analizinin sonuçları ile şekillenir. Durumumuza ve
gelişim yönümüze göre hedeflendirme yapmalıyız. Başarılı bir güreşçiyi şampiyon
olacak futbol takımına kaleci yapamazsınız.
3.)
Ulaşmak istediğimiz yere nasıl ulaşabiliriz?
Stratejik
Amaç ve Hedefler doğrultusunda işletmenin kısa – orta – uzun dönem spesifik,
somut ölçülebilir hedefleri ; birimler düzeyinde dağıtılarak her bir birimin
kısa ve uzun dönem amaç ve hedeflere ulaşma yöntemi, detaylı iş planlarıyla
bağlantılı hale getirilir.
Bu
aşamada ; ürünleri , hizmetleri ve süreçleri yinelemeli bir yaklaşım olan PUKÖ
Döngüsünden yararlanmak doğru olacaktır.
PUKÖ DÖNGÜSÜ SÜRECİ
✔Planla
✔Uygula
✔Kontrol
et
✔Önlem al
İşin
kimler tarafından; nerede , nasıl , ne zaman ve ne kadar sürede yapılacağının
planlanması, yapılan planlamanın belirlenen kişiler ve yöntemlerle
gerçekleştirilmesi, belirlenen hedeflerin gerçekleşip gerçekleşmediğinin
kontrol edilmesi, olası sapmaların ilgili kişilere bildirilmesi ve planlanan
faaliyetler ile yapılan uygulamalar arasında ortaya çıkan farklılıkların ,
sapmaların nedenleri araştırılırak, bunların ortadan kaldırılmasına yönelik
faaliyetlerin gerçekleştirilmesi sürecidir.
4.)
Başarımız nasıl takip eder ve değerlendiririz?
İşletmenin
performansının stratejik hedefler doğrultusunda değerlendirilmesi eksik
yönlerle ilgili iyileştirme faaliyetlerinin planlanması sonuç aşaması
sürecidir.
Özetle
👉Stratejik
planlamanın başarısı için ;etkin bir planlama , gerçekçi bir gelecek
konumlandırma hedefi , doğru zamanlama , tüm şirket çalışanlarının plana
inanması ve stratejik planı özümsemesi ,en önemlisi de çalışların düşü gücüne
sahip çıkmak gerekir.
👉Beyinlere
odaklanırken ; yüreklere seslenmeyi de unutmayın......
Yorumlar
Yorum Gönder