Stratejik Planlama; Şirketin içinde bulunduğu durum ile ulaşmayı hedeflediği durum arasındaki yolu tarif eder
Şirketin; hayallerini, vizyonu nu gerçekleştirmek için tüm şirketi kapsayacak şekilde atılan adımların ; makro ve mikro seviyede planlanmasıdır.
Stratejilerin belirlenmesi gelecek için önemlidir ancak ;
👉Stratejilerin yaratıcı düşünceler ile uygulanabilir olması , stratejik düşünmenin ve stratejik değişimin özümsenmesini sağlamak✔ ; değişim, dönüşüm ve sürdürülebilirliğin başarısı için ana etkendir.
Stratejik Planlama sürecinden önce; aşağıda belirtilen dört temel sorunun cevabının bulunması ile stratejilerin belirlenmesi gerekir.
• Neredeyiz?
• Nereye ulaşmak istiyoruz?
• Ulaşmak istediğimiz yere nasıl ulaşabiliriz?
• Başarımız nasıl takip eder ve değerlendiririz?
1.) 👉Neredeyiz?
Kurumsal İş Analizi Aşaması
Bu aşamada Şirketin; Dış faktörlerinin ve İç faktörlerinin analizi ile; risklerini, fırsatlarını , gelişim ve değişim alanlarının tespiti ile kurumun nerede olduğuna dair mevcut durum analizi yapılır.
Yapılacak Analizde İşletme’nin ;
✔ Karar Alma Süreçleri
✔Geleceğe Bakış Açısı Vizyonu
✔Sürdürülebilir Rekabet Avantajı
✔Sürdürülebilir Müşteri Avantajı
✔İşletme Kültürü
✔İşletmenin Gelişim Yönü
✔Organizasyonun Etkinliği
✔Kaynak Kullanım Verimliliği
✔Uyumlu Dengeli İşletme Modeli
Her bir konu başlığını departmanlar bazında irdelenerek, mevcut durum ile ilgili sonuçların elde edilmesi sürecidir.
2.) 👉Nereye ulaşmak istiyoruz?
Kurumsal İş Analizinden ele edilen sonuçlar yönler ölçeğinde; fırsatlar ve tehditler değerlendirilerek seçeneklerin ortaya konulması ile aksiyon planları oluşturulur.
Şirketin varoluş gerekçesi misyon ve temel ilkeleri doğrultusunda, arzu edilen gelecek vizyonuyla, stratejik amaç ve hedefler belirlenir.
3.) 👉Ulaşmak istediğimiz yere nasıl ulaşabiliriz?
Stratejik Amaç ve Hedefler doğrultusunda işletmenin kısa – orta – uzun dönem spesifik, somut ölçülebilir hedefleri ; birimler düzeyinde dağıtılarak her bir birimin kısa ve uzun dönem amaç ve hedeflere ulaşma yöntemi, detaylı iş planlarıyla bağlantılı hale getirilir.
Bu aşamada ; ürünleri , hizmetleri ve süreçleri yinelemeli bir yaklaşım olan PUKÖ Döngüsünden yararlanmak doğru olacaktır.
PUKÖ DÖNGÜSÜ SÜRECİ
✔Planla
✔Uygula
✔Kontrol et
✔Önlem al
İşin kimler tarafından; nerede , nasıl , ne zaman ve ne kadar sürede yapılacağının planlanması, yapılan planlamanın belirlenen kişiler ve yöntemlerle gerçekleştirilmesi, belirlenen hedeflerin gerçekleşip gerçekleşmediğinin kontrol edilmesi, olası sapmaların ilgili kişilere bildirilmesi ve planlanan faaliyetler ile yapılan uygulamalar arasında ortaya çıkan farklılıkların , sapmaların nedenleri araştırılır, bunların ortadan kaldırılmasına yönelik faaliyetlerin gerçekleştirilmesi sürecidir.
4.) 👉Başarımız nasıl takip eder ve değerlendiririz?
İşletmenin performansının stratejik hedefler doğrultusunda değerlendirilmesi eksik yönlerle ilgili iyileştirme faaliyetlerinin planlanması sonuç aşaması sürecidir.
Stratejik planlamanın başarısı için ;etkin bir planlama , gerçekçi bir gelecek konumlandırma hedefi , doğru zamanlama , tüm şirket çalışanlarının plana inanması ve stratejik planı özümsemesi ,en önemlisi çalışların düşü gücüne sahip çıkmak gerekir.
👉 Beyinlere odaklanırken ; yüreklere seslenmeyi unutmayın......
Yorumlar
Yorum Gönder